Renovatie noodstroombesturing Haluco

Meer is niet altijd beter

2022 - Bleiswijk, Nederland

 

Dat meer niet altijd beter is, ontdekte engineer noodstroom Eric Koudijs onlangs tijdens een uitdagende klus bij kasgroentenexporteur Haluco.

Op de verpakkings- en distributiesite in Bleiswijk staat sinds 2007 een verdeelkast met een besturing erin van noodstroombesturingsspecialist Wageningen Electronics. Dat bedrijf valt sinds 2008 onder de vlag van Elektro Internationaal, waar engineer Eric Koudijs de afdeling noodstroombesturing ’bestuurt’. Hij ontving van Slagboom Installatiebedrijf de melding dat één van de twee PLC’s in de besturing na 14 jaar trouwe dienst niet meer werkte. ”Zo ongeveer de helft van het bedrijf stond daarmee in het donker”, vertelt Eric. ”Ik ben naar Bleiswijk gegaan en heb de besturing uitgeschakeld. Daarna hebben we de hoofdschakelaars handmatig weer in kunnen zetten. Haluco kon alle bedrijvigheid weer oppakken. Maar het echte werk moest natuurlijk nog beginnen. De noodstroomvoorziening werkte door de uitval van de besturing niet meer.”

Besturing mooier gemaakt
Eric maakte een aanbieding om de noodstroombesturing te renoveren. Hij licht toe: ”Ik mocht mijn plan om de twee nieuwe PLC’s van aangepaste programmering te voorzien én een groot deel van de functionele (slijtbare) componenten te vervangen, uitvoeren. Ik heb de programma’s van de PLC’s herzien door de situatie zoals die gewenst is door de klant, gecombineerd met onze jarenlange kennis van zaken, in een schets op te zetten. Ik heb de besturing meteen wat mooier gemaakt. Er zaten namelijk wat onwaarschijnlijke wendingen in de oorspronkelijke software, die ik achterwege heb gelaten. Je ziet het vaak hoor, dat als men aan de gang gaat met een proefopstelling, het qua worst-case-scenario’s hier en daar wat uit de bocht kan vliegen. Ik heb mijn uiteindelijke ’als-dan-structuur’ na goedkeuring van de klant geprogrammeerd en uitvoerig getest in de testruimte van Elektro Internationaal.”

 

’Je ziet het vaak hoor, dat als men aan de gang gaat met een proefopstelling, het qua worst-case-scenario’s hier en daar wat uit de bocht kan vliegen.’

 

Openhartoperatie
Uiteindelijk heeft Eric samen met service monteur Mario de Jong op een vrijdag de besturing en componenten op locatie ingebouwd terwijl alles gewoon in werking bleef. ”Een soort openhartoperatie. En de patiënt maakt het goed”, lacht Eric. ”Op zaterdag heeft de klant haar IT-werkzaamheden over kunnen schakelen naar een andere vestiging, zodat die gewoon doorgang konden vinden. De productie werd opgeschort, waardoor we de netspanning eraf konden halen om de complete installatie en besturing te testen. We konden dus naar hartenlust schakelen. De test verliep succesvol. Iedereen was bijzonder tevreden.”

Geval teveel van het goede
Totdat Eric een telefoontje binnenkreeg dat exact dezelfde trafoschakelaar was uitgevallen en dat die met de hand niet aangeschakeld kon worden. Eric: ”Uiteraard rustte de ’verdenking’ op de PLC’s, omdat het oogde als het probleem dat we hadden verholpen. Ik heb toen een telefonische diagnostiek uitgevoerd. Door goed door te vragen, kwamen we uit bij de aanwezige spanning. En óf die aanwezig was: 265 Volt. Ook bij de andere trafo hadden ze zo’n hoge binnenkomende spanning, over alle fases. En dát kon natuurlijk niet goed zijn. Ik heb nog gevraagd voor de zekerheid met een goede spanningsmeter te checken of het daadwerkelijk om deze waarde ging. En dat bleek inderdaad het geval te zijn. Ik heb geadviseerd er eerst te zorgen dat de juiste mate van spanning aanwezig was, alvorens deze te hoge spanning weer op de installatie te zetten, met alle mogelijke schadelijke gevolgen van dien. Na navraag bij de netbeheerder bleek het euvel te zitten in een defecte regelaar van de trafo en is er omgeschakeld naar een ander voedingspunt. Een knal en een flits later kwam de spanning met 1,5 uur weer op niveau en schakelde de installatie ook weer netjes terug. De besturing deed dus gewoon keurig zijn werk. Nou houd ik wel van een beetje spanning, maar dit was dus een geval teveel van het goede. Gelukkig heb ik de klant kunnen helpen het probleem te ontdekken en op te lossen.”

 

TERUG NAAR PROJECTOVERZICHT (https://www.ei-woerden.nl/tp-28137-2/nieuws/project)

 

 

Beeld LinkedIn artikel (2) Beeld LinkedIn artikel (2)