Elektro Internationaal ontwerpt, plaatst, vernieuwt en onderhoudt al 40 jaar verdeelinrichtingen en (noodstroom)besturingen voor kritische elektriciteitsgebruikers in de industrie, utiliteiten, ziekenhuizen en datacenters. Een belangrijke spil in het bedrijf is de serviceafdeling met acht servicemonteurs.
Wat geproduceerd wordt in de werkplaats in Woerden, moet op locatie bij de klant in bedrijf worden gesteld. Dat is een belangrijk onderdeel van de werkzaamheden van de serviceafdeling van Elektro Internationaal. Ook voeren zij periodiek onderhoud uit aan bestaande installaties, keuringen van noodstroominstallaties én doen zij opnames voor uitbreidingen op bestaande systemen. “We werken daarvoor met een poel van zes vaste en twee back-up monteurs, stuk voor stuk allrounders in de elektrotechniek en paneelbouw, maar ieder met een eigen expertise. De één is bijvoorbeeld specialist in het koppelen van Okken-borden, de ander in onderhoud en weer een ander in noodstroombesturingen. En daar zet ik ze uiteraard op in”, aldus André de Widt, servicemanager bij Elektro Internationaal.
Leren van praktijksituatie
Nieuw is dat de leidinggevend monteurs mee gaan naar de projectsite voor het koppelen van de panelen. De Widt licht toe waarom: “Servicemonteurs komen in de praktijk wel eens dingen tegen waar men in de werkplaats geen goed beeld bij heeft. Door collega’s samen op pad te sturen, leren zij van elkaar en dat komt het gehele productieproces weer ten goede.”
Servicedashboard
Inplannen van servicewerk gaat overzichtelijk via het dashboard in TimeTell. De Widt: “We kunnen eenvoudig zien welke monteur op welk moment beschikbaar is en een reservering maken. De monteurs kunnen de agenda inzien via een TimeTell app op hun smartphone. Zodra de details met de klant zijn doorgesproken, wordt de afspraak definitief ingepland. Bij de afspraak vindt de monteur aanvullende informatie zoals de contactpersonen op locatie en bijzonderheden van de werkzaamheden. In zeldzame gevallen, zoals acute interventies, kan ik ook nog via Ctrack de service-auto’s traceren om te zien welke monteur in de buurt is.”
Service in de cloud
De Widt heeft tot slot nog een goede tip. “Periodiek onderhoud blijft belangrijk. Onthoudt dat de juiste up-to-date systeemdocumentatie daarbij aanwezig moet zijn. Het ontbreken ervan is bij de NEN-3140-inspectie zelfs een afkeurpunt. Daarom biedt Elektro Internationaal afnemers van onze distributiesystemen direct beschikbare documentatie in een cloudomgeving. Via een unieke QR-code op het paneel vinden zij in een speciale app de meest recente elektrotechnische schema’s, datasheets van producten, foto’s, gebruiksaanwijzingen en de allerlaatste keuringsrapporten. “Een eenvoudige manier om de juiste informatie bij keuringen en interventies direct bij de hand te hebben.”
Ook service in de cloud? Neem contact op met de serviceafdeling van Elektro Internationaal (0348) 420 540.
Dit artikel werd gepubliceerd in het vakblad ElektroPraktijk november 2018.