Mei 2019 - Utrecht, Nederland
De servicemonteurs van Elektro Internationaal staan voor hun werk. Zij sluiten installaties aan op locatie, voeren periodiek onderhoud uit en vervangen of herstellen verdeelsystemen en besturingen bij calamiteiten. Dat was recent ook het geval in het toonaangevend kantoorgebouw Le Mirage in Utrecht. Daar vond op 19 april kortsluiting plaats in de hoofdverdeler van het 21 verdiepingen tellende kantorencomplex. Eén klap, waarbij gelukkig geen gewonden zijn gevallen, en het volledige pand moest het zonder stroom stellen.
Hoewel de oorzaak van de sluiting in de verdeler van 3.200A niet kon worden vastgesteld, zag men al snel dat de compartimenten met de verschillende groepen met de verbruikers nog in tact waren, zodat er een noodstroomvoorziening kon worden aangelegd. Vaste onderhoudspartij Elektriciteitswerken Kronenburg regelde met spoed de plaatsing van een mobiele noodaggregaat met dieselvoorraad van Voet Energy Solutions. Dit bracht rust door de wetenschap dat het pand weer van de nodige stroom werd voorzien. Voet kwam daarna al snel met een kleinere en voordeligere aggregaat met back-up, die ook voldoende power leverde om de stroomvoorziening aan de praat te houden. Hoewel alle partijen goed meedachten over de tijdelijke oplossing van het probleem, was de wens uiteraard zo snel mogelijk naar een permanente oplossing uit te kijken. Daarvoor werd in eerste instantie aan een nieuwe hoofdverdeler gedacht. Een kostbare zaak met een levertijd van zeker 3 maanden. En nog eens zo kostbaar vanwege de dagelijkse kostenpost van het draaiende aggregaat.
Mecano-achtig
Elektro Internationaal werd als oorspronkelijke leverancier van het in 2007 in Cubic gebouwde paneel door Kronenburg benaderd voor een nieuwe verdeler. Servicemanager André de Widt leek het echter verstandig om op locatie vast te stellen wat er eventueel nog meer mogelijk was. Bij inventarisatie ter plaatse bleek dat herstel van de beschadigde middensectie van de verdeler tot de opties behoorde. Groot voordeel was het systeem Cubic waarin de verdeler was gebouwd. Het ‘mecano-achtige’ aspect van dit van oorsprong Deense systeem maakt het relatief eenvoudig om delen en componenten te vervangen. Het middenstuk kon niet in zijn totaal worden vervangen, daarvoor was niet genoeg manoeuvreerruimte. Besloten werd om het middensegment onderdeel voor onderdeel te herstellen.
Betrokken servicemonteurs
Na akkoord op de offerte voor een on site reparatie van het paneel lieten servicemonteurs Mario de Jong en Eric Koudijs het geplande uitje van de personeelsvereniging van Elektro Internationaal schieten om de klus in één weekend te klaren. De betrokkenheid die de monteurs hebben laten zien, wordt dan ook bijzonder op prijs gesteld. Twee keer 12 uur werkten zij aan één stuk door aan het herstellen van al het koperwerk, de railsteunen, de hoofdautomaat, het blindschema van de noodstroombesturing en de inkomende voedingen van de transformator. Kronenburg verving de beschadigde bekabeling vanaf de transformator. Toen na de herstelwerkzaamheden enkele leden van het management van Le Mirage het werk kwamen bekijken, was er niets meer zichtbaar van de oorspronkelijke schade.
Beste oplossing
Het gehele traject vanaf het moment dat Elektro Internationaal werd ingelicht tot het opnemen van de schade, het uitbrengen en accorderen van de offerte, het inplannen van het werk, de bestelling van de benodigde nieuwe componenten, het maken van een nieuw blindschema en het uitvoeren van het herstel en test van de besturing, werd uiteindelijk in 4 weken afgerond. De herstelwerkzaamheden zijn voor alle betrokkenen de beste oplossing gebleken. Het leverde de opdrachtgever de nodige kostenbesparing op. En bovendien een verdeler die weer jaren meekan!